Budovat e-shop samostatně nebo v rámci firemního webu?
Při tvorbě e-shopů a prezentačních webů stojí často firmy před rozhodnutím zda provozovat e-shop samostatně (například na subdoméně „eshop.vasedomena.cz“ nebo na vlastní doméně „vaseshop.cz“) a nebo jako součást hlavního firemního webu (například jako „vasedomena.cz/eshop").
Každé z obou řešení má své výhody a nevýhody.
Jaké je správné řešení?
E-shop jako součást prezentačního webu
Firemní weby výrobců, importérů a distributorů prezentují samotné firmy, ale častokrát jsou doplněny prodejním katalogem nebo přímo e-shopem. Pokud produkty nabízené on-line jsou jedinou nebo hlavní náplní činnosti firmy, tak spojení prezentace a e-shopu je logické a správné. Firma = produkt = obsah webu.
✅ Výhody:
- brand se lépe udržuje na jednom webu,
- marketing pro jeden web a jeden produkt jednodušší,
- web má jedno (společné) prostředí administrace obsahu.
❌ Nevýhody:
- web má složitější strukturu a ovládání (oddělení produktového menu),
- technologicky náročné (ne každý systém CMS umí současně kvalitně řešit e-shop a obsahový web).
E-shop je oddělený od prezentačního webu
Firmy se složitější strukturou produktů a služeb, nebo s velmi širokým spektrem zákazníků vždy řeší způsob jak se prezentovat a zda spojit článkovou prezentaci s prodejem. Pokud jsou produkty a služby nebo zákaznické skupiny velmi rozdílné je jedinou možností oddělení do více webu, častokrát i do více specializovaných webů.
✅ Výhody:
- více možností pro marketing (SEM, SEO, ...),
- jednodušší navigace na specializovaných webech,
- možnost budování vlastního brandu e-shopu odděleně od brandu firmy, např brand produktu,
- větší flexibilita vývoje (prezentační web se nemění, e-shop se modernizuje).
❌ Nevýhody:
- složitější správa (samostatné administrace),
- technické komplikace (cookies pro 2 domény),
- oddělená optimalizace je časově náročnější.
Marketing (SEM, SEO, ...)
Způsob, jakým je e-shop propojen s hlavním webem, ovlivňuje jeho viditelnost ve vyhledávačích:
- E-shop jako samostatný web (např. eshop.vasedtranka.cz) je vnímán jako nezávislá stránka. To znamená, že si musí budovat svou vlastní SEO pozici. To umožňuje cílit na specifické skupiny uživatelů, ale vyžaduje více úsilí při optimalizaci.
- E-shop jako součást hlavního webu (např. vasedomena.cz/eshop) sdílí svou SEO autoritu s hlavním webem, což může pomoci s rychlejší indexací a lepším umístěním ve vyhledávačích. Tento přístup je vhodný pro firmy, které chtějí posílit hlavní značku a udržet veškerý obsah na jednom místě.
Co na to Google?
Vyhledávací algoritmy google při hodnocení stránek neupřednostňují subdomény ani adresáře.
Doporučení pro použití
E-shop odděleně, pokud:
- Potřebujete oddělit obsah nebo funkce (např. blog, zákaznický portál nebo specializovaný produkt).
- Chcete vytvořit samostatnou marketingovou identitu pro specifické trhy nebo produkty.
- Plánujete rozsáhlé rozšíření webu, které vyžaduje nezávislou infrastrukturu.
- Nabízené produkty na e-shopu jsou pouze malou podskupinou všech nabízených produktů nebo služeb.
- Technické řešení neumožňuje jednu administraci pro obsah a e-shop.
E-shop jako součást hlavního webu, pokud:
- Chcete maximalizovat SEO autoritu a rychleji dosáhnout lepších pozic ve vyhledávačích.
- Obsah e-shopu je úzce propojen s firemním webem a tvoří nedílnou součást vaší značky.
- Hledáte jednoduché a efektivní řešení s minimálními technickými komplikacemi.
Jak to dělá PILOT?
Naše moderní technologie umožňují jednoduchou a pohodlnou tvorbu obou řešení. Používaný systém cPilot umí skvěle kombinovat články s kartami produktů a jejich prodejem v rámci jednoho webu, ale také umí tvořit více specializovaných webu v rámci jedné administrace.
A tak se rozhodovaní „zjednoduší“ na argumenty marketingové (SEO, brand, ...).
A to je skvělé, ne?
Ukázky řešení
Chcete úspěšný web?
Rádi pro Vás vytvoříme fungující internetové stránky nebo e-commerce projekt.