Jaký systém vybrat pro tvorbu webu?

Chystáte se vybudovat nový web nebo chcete modernizovat ten stávající? Pak tedy stojíte před otázkou jaky systém pro správu obsahu, tzv. CMS využít, případně zda můj dodavatel použije pro Vás optimální technologii. Na výběr je několik možností:

  • OpenSource systémy, které jsou zdarma
  • Placené systémy, které jsou dostupné jednotlivým vývojářům webů
  • Placené systémy, které vyvíjí přímo dodavatelé webů
  • Systémy tvořené na klíč, které jsou vyvíjeny přímo pro daný projekt.

Každý systém má své výhody i nevýhody a je vhodný pro různé projekty. Při rozhodování však platí určitá kritéria.

Náročnost implementace

Nejde pouze o časovou náročnost, ale také odbornou. Pokud Váš projekt vyžaduje specifické funkce nebo vlastnosti, tak budete potřebovat odborníka na implementaci nebo dokonce programátora. Pokud se spokojíte s dostupnými funkcemi systému a nepotřebujete dnes ani v budoucnu žádnou úpravu může zvolit téměř libovolný systém. Pokud je Váš projekt složitější, vyžaduje nejen úpravy vzhledu ale hlavně specifické funkcionality (cenové a slevové systémy, nástroje ...) je potřeba zvážit možnosti rozšiřování zvoleného systému a jeho možný vývoj. Z tohoto pohledu se zdá nejlepším řešením „systém tvořený na klíč“, ale jeho cena je velmi velmi vysoká. Nejhorším řešením jsou opensource systémy, které nemají žádnou garanci vývoje.

Efektivní administrace obsahu

Každý web je závislý na svém obsahu (texty, obrázky, videa, ...). Způsob a rychlost tvorby a správy obsahu zásadním způsobem ovlivňuje úspěšnost celého projektu. Jediným možným řešením současnosti je „headless“. Pouze takový systém umožní efektivní práci s obsahem. Potřebujeme však mnoho dalších vlastností a funkcí:

  • kvalitně připravené šablony zajistí vizuální konzistenci všech stránek a neumožní „škodlivou kreativu“ administrátorů,
  • rychlé vkládání obrázků s automatickým formátováním,
  • rychlá tvorba CTA (tlačítka, odkazy) s podporou měření výkonu,
  • nastavení časových platností pro plánování publikace obsahu,
  • automatické jazykové překlady celých stránek,
  • libovolná práce s URL včetně automatického přesměrování původních adres,
  • komplexní SEO (title, description, alt obrázků, hierarchie nadpisů, ...),
  • responsivní admistrace umožní správu obsahu i z mobilu,
  • dostupná telefonická nebo on-line podpora.

Proto jedním z nezbytných kritérií výběru CMS je ovládání. Je potřeba administraci vyzkoušet a nechat si ji řádně ukázat dodavatelem. Bohužel je to velmi často zadavatelem ignorováno.

Dostupnost nativních funkcí

Síla každého CMS je dána množstvím vlastních funkcí. To je problém systémů, které funkcionality rozšiřují díky modulům od třetích dodavatelů. Web postavený na kombinaci velkého množství různorodých modulů musí řešit nekompatibility při každé aktualizaci hlavního systému, prohlížečů a obecných technologií. Může se klidně stát, že dodavatel používaného modulu aktualizace neprovádí a nezbývá něž web předělat. Proto je důležité v první řadě posoudit komplexnost vybíraného systému a důležité funkce nového webu nestavět na modulech od externích dodavatelů.

Propojitelnost s externími systémy

Je velmi málo funkčních komplexních systémů, které řeší všechny funkce v oblastech CRM, ERP, CMS, SCM, účetnictví, ... . Vždy je potřeba propojit webový systém minimálně s účetnictvím. Moderní e-commerce projekty se však musí propojovat vs více systému:

  • veřejné registry pro získání informací o firmách, adresách, DPH, ... ,
  • ověřování údajů (adresy, telefonní čísla, e-mailové adresy, sazby DPH, státní svátky, ...),
  • dodavatelské zdroje (katalog, ceníky, sklady),
  • platební brány pro on-line platby,
  • bankovní systém pro informace o úhradách,
  • spediční služby pro objednání dopravy, tisk štítku a info o stavu doručení,
  • skladové nebo logistické systémy,
  • prodejní systémy (srovnávače, tržiště, affiliate, ...),
  • marketingové nástroje (direct mailing, chat, ...),
  • učetní programy pro fakturaci nebo zaúčtování,
  • ... .

Základem propojování jsou technologie. Bez funkčního a ověřeného RESTful API ve formátu JSON a Oauth2 autorizací to dnes nepůjde.

Technologické stáří

Vývoj technologií letí velkou rychlostí. Systémy tvořené v minulém tisíciletí dnes mají obrovský technologický dluh, který se projeví u nových e-commerce projektů krátce po spuštění, kdy přijdou první provozní problémy. Koncepčně novější systémy výrazně lépe reagují na nové požadavky a změny.

Dostupnost aktualizací

Každý systém potřebuje vývoj. Tento vývoj by měl být řízený s přesným plánem (roadmap) a pravidelnou aktualizací. Pro provozovatele webu je nejlepší když má aktualizace jako součást poplatků za provoz a případně si časem „připlácí” pouze za nové funkce.

Rychlost webu a odolnost útokům

smluvní garance provozovatele / tvůrce

Chcete úspěšný web?

Rádi pro Vás vytvoříme fungující internetové stránky nebo e-commerce projekt.